Tory donikąd. Zapomniana stacja kolejowa w Szczytnikach Czerniejewskich

Czerniejewo to niezwykłe miejsce w krajobrazie kolejowych szlaków województwa wielkopolskiego, które kryje w sobie fascynującą historię transportu regionalnego. Stacja położona w Szczytnikach Czerniejewskich przez dziesięciolecia była ważnym węzłem komunikacyjnym, świadczącym o dynamicznym rozwoju infrastruktury kolejowej na tym terenie.

Geneza stacji sięga początku XX wieku, kiedy w 1916 roku doprowadzono do niej wąskotorową linię Gnieźnieńskiej Kolei Powiatowej. Odcinek o długości 2,5 kilometra łączył się z linią Grotkowo-Żółcz-Czeluścin i był przeznaczony wyłącznie dla ruchu towarowego. Ten pierwszy etap rozwoju infrastruktury kolejowej miał kluczowe znaczenie dla lokalnej gospodarki i transportu ładunków.

Przełomowym momentem w historii stacji był okres II wojny światowej. Niemcy nie tylko rozbudowali istniejącą linię, ale także utworzyli w Czerniejewie strategiczny punkt przeładunkowy. Umożliwiał on sprawną wymianę ładunków między torami wąskotorowymi a normalnotorowymi, co miało istotne znaczenie dla ówczesnej logistyki wojennej.

Infrastruktura stacji była imponująca. Oprócz głównej linii, w Czerniejewie funkcjonowała normalna bocznica o długości 5 kilometrów, prowadząca do lokalnego tartaku. Wyjątkowym szczegółem był fakt, że początkowo była ona obsługiwana trakcją konną, co doskonale obrazuje ewolucję transportu kolejowego w tamtym okresie.

Jednak historia stacji nie była wolna od dramatycznych zmian. 26 listopada 1946 roku Gnieźnieńska Kolej Powiatowa oficjalnie zamknęła stację. Decyzja o likwidacji podyktowana była złym stanem technicznym torowiska oraz malejącym zapotrzebowaniem na przewozy, szczególnie w zakresie transportu żwiru dla lokalnej spółdzielni „Rolnik”.

Stacja Czerniejewo
fot. Lichen99 (wiki)

Lata 30. XX wieku przyniosły kolejną ciekawostkę – przez stację zaczęły kursować wagony akumulatorowe, oznaczone symbolami PKP EBCy/EDy. Pojazdy te, będące częścią reparacji wojennych po kolejach niemieckich, obsługiwały połączenia między Poznaniem, Gnieznem a Wrześnią.

Istotnym momentem w historii lokalnej infrastruktury kolejowej była elektryfikacja. 25 listopada 1976 roku oddano do użytku zelektryfikowany odcinek trasy Września-Gniezno, co stanowiło znaczący postęp technologiczny dla regionalnego transportu.

Niestety, mimo wcześniejszego znaczenia, przyszłość stacji okazała się brutalna. W grudniu 2012 roku Przewozy Regionalne podjęły decyzję o likwidacji połączenia Jarocin-Września-Gniezno. Dla Czernieje­wa oznaczało to całkowitą utratę połączeń pasażerskich i praktycznie zamarcie ruchu kolejowego.

Dane statystyczne z 2022 roku obrazują skalę zmian – dzienna wymiana pasażerska zawierała się w przedziale 20-49 osób, co stanowi zaledwie cień dawnej świetności stacji.

Dzisiaj Czerniejewo to już tylko wspomnienie czasów, gdy kolej była pástawowym środkiem transportu. Pozostała infrastruktura – używane bocznice, semafory i czynna nastawnia – stanowią niemy świadek minionych dziejów transportu kolejowego w tym regionie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *